Søg

Opvarmings tur til VM

Hair rig

Team By Sass på Stør tur. VM

Uret ringede kl 03:30 og jeg fik brygget en kande mokka til de sidste natte timer. Brian Pedersen kom tøffende kl 04 og vi fik klemt det sidste grej i bilen. Der skulle trænes til VM

Størfiskeri er godt for sjælen

Klokken var knap 6 da vi ankom. Vi smed bilen, lige for at gå ned og kigge. Der var allerede 2 telte, som havde taget sig en overnatning. Vi gik op til bilen for at hente grejet. Vi fandt en plads, og begyndte at rigge til. Det kan jo godt tage tid, når man både skal rigge stænger, rodpods, bedchairs, agn og pva poser til.

Et velkendt ansigt

Vi blev afbrudt ef en lynlås, der gik op ved teltet ved siden af os. Ud kom Emil Bisgaard, et velkendt ansigt for os begge. Hvilket nu var ret sjovt, da vi ikke havde sagt til nogen, at vi tog afsted. Emil startede lige ud med at hive en karpe op, og bagefter en stør. Vi fik gjort det hele klar, fik sat bilen om på p-pladsen og betalte for fiskeriet. Brian kastede ud, og nåede knap nok at ligge sig i sin bedchair, før bid-melderen blev ophidset. Så var VM opvarmnings turen igang!

Hair rig
Brian med en flot Sibirisk Stør

Brian satte krogen og så gik det ellers løs. Et kvarters tid senere kom denne skønhed i vejeslyngen! En af de flotteste stør efter min mening. Brians bid-meldere bippede ellers lystigt løs de efterfølgende timer, mens mine var død-stille. Endelig gav min ene melder et bip, og jeg kunne lande en lille diamant på godt et kilo. Nok den mindste stør jeg nogensinde har fanget, men det var en fisk.

Forsigtige fisk

Brians bid-meldere bippede lystigt, men fiskene var møj forsigtige og spyttede agnen ud i samme øjeblik, som melderen gik. Igen gav min melder et hyl og jeg satte krogen. Bremsen hylede der ud af. Jeg kunne slet ikke få hold i fisken og den stod desværre af! Mega øv, for den var stor! Vi skiftede taktik og fiskede med pop up boilies vm special rig. Så skete der ting og sager. Brians melder skreg igen, og han fik landet en stor flot veluga!

Størfiskeri med Hair rig

Brian var lige gået på karpe-jagt med den ene stang, så jeg hoppede over i bedchair på hundevagten, men nåede knap at hælde kaffen op, før en af stængerne skreg af mig. Fisken var som et godstog, og fisken tog turen rundt om pynten før jeg kunne gøre noget. Linen blev slap og fisken var stået af! Amen øv! Ud med rigget igen. Så bippede den anden stang og denne gang lykkedes det! En flot 22kilos beluga kom på måtten.

Tid til det hemmelige setup!

Der var igen blevet stille og der gik 2 timer uden noget som helst. Der var ankommet 3-4 andre fiskere og linepresset havde nok sat størene i skakmat. Emil og Brian havde en ide, som plejer at give linepressede fisk et boost. Vi blandede det hemmelige setup med en pop-up på alle 6 stænger. Og så gik det hurtigt. Først nappede Emil en flot stør, efterfølgende fik Brian også en flot fisk. Jeg havde også en god fight, men krogen havde ikke godt nok fat.

opvarmnings tur til VM godkendt og lidt til...

Vi begyndte at pakke sammen. Jeg manglede kun den sidste stang og sad og boksede med at få min rod-pod ned i kassen, da jeg kunne høre baitrunneren køre der ud af. Tænker fisken fik taget 4-5 meter line før jeg fik fat i stangen. Satte krogen og så var det ellers bare at følge efter fisken langs hele sø-breden. Kampen var hård og intens. Hele 2 gange sprang fisken HELT fri af vandet! Wow en fisk. Med hårdt spændte arme kunne jeg lige hilse på et gammelt bekendtskab. Nemlig søens store hvide stør på hele 30 kilo og over 2 meter lang. Sikke en afslutning!

hvid stør på Hair rig

Der kommer en opfølgning af det super effektive setup her senere!

Læs mere om størfiskeri her under…

størfiskeri

Stør for begyndere

Støren har stort set ikke udviklet sig gennem de sidste mange millioner år. Det er en sejlivet bruskfisk. Den cruiser langs bunden og ved hjælp af lugte sansen, sporer den sig frem til agnen.

Husk og følg fishmania på facebook