Livet som Magic trout teamfisker
“At være teamfisker må være det fedeste i verden. Det betyder evigt grej, uendelige fiskedage og gratis fiskeri overalt, hvor man kommer. Sågar får man en procentvis del af den indtjening fra det grej, som bliver solgt…. ” Lyder disse udsagn bekendt? læs med her og hør sandheden bag livet som teamfisker.
Helt fra begyndelsen -Magic trout Teamfisker in da making
Jeg har fisket siden jeg kan huske. En af mine første ture til fiskesøen var hos Grumstrup, hvor jeg var 6-7 år gammel. Jeg fangede mere end 15 fisk den dag og siden var jeg bidt af det. Den efterfølgende tid var jeg afsted stort set hver weekend, hvis nogen kunne køre mig.
Fiskeriet har kun fyldt mere og mere og måtte da også ende på en søfarts og fiskeriefterskole. Put and take i weekenden, moletur efter makreller de sene sommeraftner og det gule rev 2 gange i ugen hen over sommeren. Den gang var der intet facebook og fangster var sjældent noget man tog billeder af.
På jagt efter et sponsorat
Før alt dette Magic trout teamfisker halløj og alt andet, oprettede jeg Fishmania, som et forsøg på at oplyse og minde folk om glæden ved lystfiskeri. Faktisk var jeg i den naive tilstand, at jeg slet ikke tænkte at sådan noget som teamfiskere eksisterede.
Jeg sendte faktisk beskeder til blandt andet Mads Grosell fra Savage Gear og Berkley, fordi jeg blot ønskede en ny fiske-stang til at komme rigtig igang med bloggen.
Billig reklame
De ville til gengæld få fine beretninger med leads til det anvendte grej. Jeg hørte dog aldrig noget. Måske de ikke tog mig seriøs eller måske bloggen Fishmania var i sin spæde opstart. Jeg besluttede at gå egne veje og der gik ikke kort tid før Fishmania fik vind i sejlene. Siden rundede hurtigt 1000 følgere og pludselig stod jeg med benene halvt i et sponsorat.
Hvorfor gør vi det?
Svaret er meget forskelligt. Nogle gør det for at hype dem selv, som kongen af søen, hvor det bare handler om at pløje fisk op og køre i røven af fiskebilen. For andre er det et spørgsmål om økonomisk fordel, som provisionsløn, mens nogle helt andre gør det for sportens – og lystens skyld, for at formidle denne alsidige hobby videre.
Jeg vil gerne starte ud med at nævne, at jeg på ingen måde, til trods for, at jeg er teamleder og teamfisker, med mere end 500 frivillige timer om året, har tjent så meget, som en krone. Ja, der er nogle fordele ved at være “sponsoreret”. Man kan være heldig at få en ny test-stang, der skal prøves, teste nye agn eller bare en sending blandet grej til fornyelse af grejboksen. Det betyder altså ikke, at man som teamfisker hos Magic trout eller andre bare får, hvad man har lyst til.
Frivillig teamfisker
Jeg gør udelukkende dette frivillige arbejde, for at være med på beatet, lære alt om grej og arbejdet bag hvert et produkt! Jeg gør det fordi det er sjovt. Hverken for penge, profil eller firmaet, jeg gør det fordi jeg selv mener jeg kan berige andre til en god oplevelse.
Hvorfor så gøre det?
Jeg gør det ikke på grund af grejet. Man skal gøre det fordi man er passioneret og bevidst om, hvordan man kan hjælpe forbrugeren. Faktisk er det testfiskere som os, der står med grejet i flere 100 timer og kommer med feedback, så produktet kan blive endnu bedre inden det kommer ud. Som Magic trout teamfisker ved jeg, hvad der kommer senere hen, og jeg kan være med til at præge beslutninger og være med helt i fronten.
Krigen
Den store interne krig mellem producenter holder jeg mig langt væk fra. Kun personlige heads har jeg givet svar på tiltale. At føre krig blandt frivillige (Det er alle på MT holdet) er tåbeligt, da vi alle jo skal stå sammen om sporten. Jeg blev headhunted til at være teamfisker fordi jeg var god til at grejudvikle, tænke innovativt og var målrettet! Jeg har altid kun reklameret for de produkter jeg kunne stå inde for. Husk lige min kære grejproducent har godt 20.000 varenumre! Jeg reklamerer kun for de bedste!
Mafia
Jeg har altid forsøgt at holde mig ude af denne mafiakrig mellem producenter. Jeg snakker heller aldrig dårligt om et konkurrende produkt! Jeg nævner det blot ikke. Det kan sagtens være producenten eller mine kære kon-kollegaer, sø-ejere eller butikker har været usportslig, men dette hænger ikke på mine skulder, eftersom jeg er frivillig i dette spil.
Når mærket forpligter
Jeg er sponsoreret af Zebco, som, hvis ikke den største, så blandt top 3 af de største grej-producenter i verden. Nærmere under afdelingen Magic Trout. Jeg vil næsten vove at sige: har man været lystfisker i en del år, har man sikkert også ejet grej fra Zebco. Jeg så det første gang for nok en 10 år siden på et silde-forfang og en gammel prop. Det kræver selvfølgelig en vis loyalitet at være sponsoreret.
Man reklamerer heller ikke for Audi, hvis man arbejder hos BMW. Mærket forpligter kun i det omfang, som vi fremviser det i det offentlige rum. Det er ikke nødvendigvis alle ture jeg knipser løs om den gode klinge eller den gode fortælling. Jeg kan sagtens drive fiskeri udover Zebco regi, bare jeg ikke reklamerer for et konkurrende mærke. Jeg gentager lige mig selv og jeg reklamerer kun for det grej, som jeg har testet og ved der virker!
Hvad betyder det, at man som udgangs punkt skal holde sig til det ene mærke, når mærket rummer alt hvad man har brug for? Siden opstarten er der sket meget. Jeg har fået indsigt for filmens verden, været teamfisker i 3 år inkl et år som teamleder. Fishmania har mere end 3250 følgere på facebook og hjemmesiden mere end 50.000 læste sider på kun 2 måneder. Jeg bliver her i gamet fordi det er sjovt og jeg har tiden til det. Er det ikke sjovt mere trækker jeg stikket. At være teamfisker har skaffet mig nye bekendtskaber, men også mistet nære venner! Det er en hård pris at betale når penge og firmanavne bekriger hinanden. Drømmen er klar. Jeg drømmer om at kunne leve af min hobby, måske langt ude i fremtiden. Det er gratis at drømme , men realiteten er en anden.
Knæk og Bræk derude.
Husk og følg fishmania på facebook.
Har du spørgsmål til det at være teamfisker, så skriv i kommentarfeltet 🙂